tirsdag den 19. juli 2016

Jeg har fået mail

Jeg har lige fået en mail fra en herre i Odense:

"Jeg har læst at du kun blogger om de bøger du kan lide. Det er da en underlig holdning efter min mening. Hvorfor skal alt omkring bøger altid være så højrøvet. Jeg så engang et TV-program, hvor nogle boganmeldere diskuterede bøger. Den ene anmelder, højst sandsynlig fra avisen: POLITIKEN, ville blive meget forarget hvis Alistair Maclean fik Nobells litteraturpris. hvorfor? Det skal helst være en mexikansk forfatter der skriver om en mand der drager op i bjergene og finder sig selv. Sven Hazel kan du vel heller ikke lide."

Jeg sad bare og kiggede på skærmen. Fanmail er en sjælden ting, og denne var så heller ikke fra en fan.

Ja, hvad skal jeg svare?

Ja, jeg anmelder kun de bøger, jeg kan lide. For resten gider jeg ikke læse færdig. Der er så mange bøger, og jeg er ved at være gammel. Jeg har virkelig ikke lyst til at spilde tiden på de bøger, som jeg skal kæmpe for at komme igennem. Der er sgu kampe nok i forvejen!

Jeg tror, jeg svarer:

Kære....

Tak for din mail.
Jeg er søreme ked af, at du åbenbart synes, at jeg er højrøvet og har en underlig holdning.
Jeg læser bøger for min fornøjelses skyld. Og jeg anmelder bøger for min fornøjelses skyld,
i min fritid. Uden at få noget for det.
Derfor synes jeg, at jeg er i min fulde ret til kun at anmelde de bøger, der begejstrer mig.
Jeg håber jeg kan inspirere andre til at læse en god bog og jeg er ikke på en mission, der går ud på at skille skidt fra kanel. Det lader jeg andre om.
Jeg anmelder udelukkende de bøger jeg kan lide, i håb om at andre vil læse dem og dele min glæde.
Og det bliver jeg ved med.
Jeg kan bedst lide at dele gode oplevelser.
Hvis du læste min blog, ville du hurtigt se, at der absolut intet højrøvet er at finde dér.
Sven Hazel har jeg ikke noget imod. Men jeg har heller aldrig læst ham.

Venlig hilsen Frk. Bogorm



11 kommentarer :

  1. Hmm, ja det er da godt nok noget af en underlig mail du har modtaget! Hvis han syntes at du er højrøvet, så må det jo være hans egen sag. Det syntes jeg nu bestemt ikke er tilfældet og kan bestemt ikke ses på bloggen. Kunne du ikke spørge ham om, hvilket formål han har med at kontakte dig?? Syntes at det er en meget mærkelig måde at rage kontakt til andre på!

    SvarSlet
  2. Hej Karina .-) Jeg havde egentlig også lidt svært ved at se formålet :-) Måske er han sådan en, der bare brokker sig hvor han kan komme til det. Men han må da virkelig have villet det, siden han har fundet mailadressen og det hele :-)

    SvarSlet
  3. Sådan et surt og negativt løg gad jeg kun spilde 2 sekunder på: 1 sekund på at slette hans mail, og 1 sekund på at føje hans mailadresse til listen med UØNSKET post.

    Han må godt nok ha' et sølle liv, siden han kan finde tid til at skrive sådan en komplet latterlig mail.

    KH fra Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbet .-) Du har jo ret! men jeg svarede høfligt, som den pæne pige jeg er :-)

      Slet
  4. Sikke noget... Jeg er helt enig med dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frk. Anemone. Tak :-) Så er jeg da ikke helt galt på den :-)

      Slet
  5. Jeg kan ikke se hvordan det skulle være snobbet kun at anmelde de bøger, man kan lide. Han må have misforstået, hvad du mente. I hvert fald er han da helt galt på den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lea:-) Jeg ved faktisk slet ikke, hvor han ville hen? Altså hvad mente han egentlig? Snobbet? Nej vel? :-)

      Slet
  6. Haha.. Jeg læser altså også flest bøger, som jeg godt kan lide.. Ellers kan jeg ikke komme igennem dem :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette :-) Næh, hvorfor kæmpe sig gennem bøger, når der er så mange gode, der venter på at blive læst?

      Slet
  7. Det var da et udmærket svar til ham. Jeg fatter ikke helt, hvorfor han overhovedet har behov for at kommentere dit valg - han kan jo læse dine anmeldelser eller lade være.

    SvarSlet

LinkWithin

Follow Frk. Bogorm