søndag den 3. juli 2011

Valg

Hm. Kender du det? At skulle tage et valg, træffe en beslutning?
Jeg er en forfærdelig vægelsindet person. Har skrækkelig svært ved at beslutte mig, mærke efter og finde ud af, hvad fanden det er, jeg vil.
Det minder mig om dengang, jeg blev 18 (joo, kan huske små brudstykker) og skulle stemme første gang. Anede ikke, hvilket parti jeg skulle stemme på.
Så jeg lånte en kæmpe motherfu.... af en bog på biblioteket, om partier i Danmark.
Så slog jeg ellers de emner op, jeg var mest interesseret i, og læste, hvad de enkelte partiers holdning var til det.
Det var en svær beslutning. Det ene parti kunne i ét spørgsmål have en holdning, jeg kunne sympatisere med, men i et andet spørgsmål ikke. Jeg fik da besluttet mig, og har stemt på stort set det same lige siden. (I hvert fald på nogen, der lå i samme side).Selv om jeg ikke er enig i alt.
Nu er der snart valg igen - og jeg skal vælge. Er desværre ikke hverken synderlig politisk interesseret eller engageret - men den tid den sorg.



Værre er det straks, at der er nogle ting i min egen lille private sfære, jeg har skulle beslutte/vælge fra eller til.
Skræmmende. Er jo godt klar over, at ethvert valg betyder, at man vælger noget til - og noget andet fra.
Er så skrækslagen for at vælge forkert, at jeg ofte har været helt handlingslammet. Jeg mener, jeg er jo typen, der kan stå i komalignende tilstand ti minutter foran supermarkedets køledisk, uden at kunne beslutte mig for, om vi skal have fugl eller fisk, eller svin eller okse. (Burde måske blive vegetar? Så er jeg da ude over det!)
Nogengange tænker jeg så, hvad fanden, vi spiser sgu rugbrød, og forlader kølediskens brummen tomhændet.

Nu har jeg så lige måttet træffe valg igen. Jeg ØVER mig. Det gør jeg virkelig. Jeg er ellers typen der ringer til en ven, når jeg er i tvivl - hvilket vil sige altid. Og nej, jeg nøjes jo ikke med at høre én vens mening, jeg hører dem allesammen. Og bliver mere og mere forvirret oppe i mit lille hovede.
Jeg er jo startet på nyt arbejde for ca. 2 uger siden. Og er rigtig, rigtig meget glad for det!
Men så skete der det, at jeg blev kontaktet af et stort forlag, som tilbød mig en stilling.
Og fuk fuk fuk, så skulle jeg tænke og tage stilling og beslutte mig igen! Og jeg har lavet lange lister oppe i hovedet med for og imod.
Og selv om jeg blev helt vildt smigret (og ligesom altid har drømt om at arbejde på et forlag) har jeg besluttet, at jeg hellere vil blive, hvor jeg er. Og det er næsten  helt uden andres mening. I al fald imod de flestes gode råd. Men det lykkedes mig for én gangs skyld at mærke efter inde bag de begyndende deller, i maven og hjertet - og hvor det ellers lige er, man mærker den slags.
Og så var jeg ikke i tvivl.
Her er nemlig en vidunderlig positivitet og god humor. De har også teenager og hund. Samt en utrolig dejlig måde at være opmuntrende og rosende på. Så det tager jeg. Det beholder jeg. Og i går skrev jeg en mail til det store forlag, hvor jeg takkede for de havde tænkt på mig, men at jeg blev hvor jeg er!
Damned I'm proud! Pokkers stolt af mig selv! Måske er jeg ved at tage livets støbeske i egen hånd?

4 kommentarer :

  1. Tillykke med dit valg. Det har ikke været en nem beslutning, men nogengange må man lytte efter hvad maven siger. Jeg kan godt forstå du blev. Jeg tror også at jeg ville have valgt den gode stemning og det positive. Det er noget jeg værdsætte højt på en arbejdsplads. Det er jo trods alt, der man bruger det meste af sin tid.

    SvarSlet
  2. Hej QueenOfCool

    Nemlig! Arbejde tager ufattelig meget af ens fritid, som min far altid siger :-)
    Jeg er også sikker på, jeg og min mave har valgt rigtigt!

    SvarSlet
  3. Min far sagde altid at når man skal vælge arbejde skal man finde noget man har lyst til at stå op til om morgenen.... Ellers får man nemlig svært ved at komme ud af sengen :D Så det er godt du lyttede til mavefornemmelsen. Selv om jeg på et mere personligt plan kunne have håbet du havde valgt stillingen hos det store forlag og listet min roman ind af bagdøren :D

    SvarSlet
  4. Hej Christian
    Jeg beklager jeg var så selvisk :-)
    Men hvem ved, hvad der sker?

    SvarSlet

LinkWithin

Follow Frk. Bogorm