fredag den 22. juli 2011

Boganmeldelse: Sov sødt




Har aldrig læst Mark Billingham før, selv om jeg har et par stykker eller tre i reolen. 
Og så forleden på arbejdet i boghandelen, fik jeg igen øje på denne her. Har kigget på den hundrede gange, men jeg har jo ligesom bøger nok i forvejen. Men der var altså noget ved denne her - så nu bor den her hos mig. Du kan måske være heldig at finde den hos nogle Bog & idé butikker med det gamle prismærke på, 49,95 - engang var den på tilbud...
Denne forfatter er så absolut et bekendtskab værd!
Jeg er glad over, jeg har ham i min reol.
Vores helt er her Tom Thorne. En kriminalkommisær med hang til Massive Atack og Johnny Cash (ja, allerede dér synes man jo om ham). Han har engang været gift. Nu er han alene. Og ikke helt ung længere...
Til gengæld er han skarp. Som en ragekniv faktisk.
Nogle kvinder findes myrdet, en ad gangen. Bedøvet og renskuret findes de i deres hjem. Ingen spor at gå efter. 
Så findes Alison Willetts. Hun er ikke død. Og alle tror, morderen har begået en fejl. Men hurtigt går det op for Thorne, at hun ikke var en fejl - alle de andre ofre var.
Denne stakkels kvinde ligger nu på hospitalet med locked-in syndrom. 
Fuldstændig ude af stand til at kommunikere eller bevæge sig, ligger hun der. 
Morderen har pillet ved hendes nakke og nervebaner og dermed lammet hende. 
De andre ofre var bare forsøg, der gik galt.
Vi følger Alisons tanker, Tom Thornes opklaring, morderen og den kønne læge Anne Coburn.
Tænk at ligge der som en grøntsag - være den eneste der kan identificere morderen, og ikke være i stand til noget som helst? 
End ikke da morderen opsøger Alison på hospitalet, sætter sig på sengekanten og taler til hende, er hun i stand til at kalde på hjælp.
En rigtig god og skræmmende krimi. 
Lær Tom Thorne at kende!


Ingen kommentarer :

Send en kommentar

LinkWithin

Follow Frk. Bogorm