lørdag den 25. juni 2011

Krigsbarn

Så blev det lørdag igen. Og efter lørdag kommer lørdag aften.
Jeg er nok sådan én, der burde være vokset op i krigstid.
Hvor der vare mad- og varemangel, og det galdt at hamstre, hvis der pludselig viste sig noget spiseligt.
Jeg har et kæmpe skab i mit køkken. Et af dem der, der går fra gulv til loft.
Den nederste hylde er optaget af kæmpegryde (til min sindssygt store familie) og ismaskine og skærebræt. Den øverste hylde af vaser og glasting.
Men alle de andre...ja alle de andre hylder er et syndigt rod af alt, hvad hjertet kan begære.
Jeg kunne sagtens sne inde (burde dog være umuligt de nærmeste måneder) uden at dø af sult. Måske ville det endda være godt for mig? Så kunne jeg nemlig få brugt nogle af alle de ting, jeg har der:

7 forskellige slags økologisk mel (fra dengang jeg havde bagedille)
Lys agavesirup (som jeg købte engang i Fakta, fordi jeg mente, jeg havde set en opskrift, hvor det skulle bruges - men kunne så ikke finde opskriften igen)
New Zealandsk pour-over Melanesian Mango på en flaske (hvad helvede er det?)
Havsalt med tomat
Mindst et halvt kilo vanillesukker (fra alle de gange, jeg ikke troede vi havde noget - men tog fejl)
Perlebyg, bulgur, couscous, quinoa (når jeg synes vi skal prøve noget andet),
Dåser med makrel, tun, torskerogn, hakkede tomater, kondenseret mælk (sidstnævnte er flyttet med de to sidste gange og burde nok snart bruges - men til hvad?)
Mange slags kagepynt og nuttede muffinsforme (har ikke bagt muffins i årevis, men købte så sent som i går nogle nye, man ved jo aldrig)
Fransk æblecidereddike (hm..hvad var det nu lige, jeg skulle bruge det til?)
Morten Heríbergs Glukose sirup (ja???)
4 flasker maltvinegar slæbt hjem fra London. Faldt for det første gang jeg var i London, med engelskholdet fra seminariet (hvor jeg smagte det på chipsene til fish & chips og blev helt vild og salig), men kunne ikke finde det nogen steder. Ledte 2. og 3. gang jeg var det, og fandt det så tilfældigt sidste gang. Og eftersom jeg så sjældent kommer ud, måtte jeg jo købe 4 flasker.
For tænk, om jeg skulle sidde herhjemme og få trang til maltvinegar, og så ikke have noget!
2 glas Lemoncurd, også slæbt hjem fra London (jeg er anglofil, men det kan bl.a. også købes i Irma)
Der er mange, mange andre ting inde i det skab. Mange mærkelige ting, jeg køber, når jeg synes at NU skal vi altså spise sundere/anderledes end vi plejer.
Burde nok snart få brugt noget af det?
Har du nogen bud på, hvad jeg skal bruge det til?

Gud ved om jeg ender som min farmor. Den sødeste og dejligste dame, som døde for 16 år siden og jeg stadig savner. Frygter ikke at blive sød og dejlig - det må jo komme på et tidspunkt!
Men altså. Da hun døde fandt vi alt muligt, der aldrig havde været brugt. Alle de fine sæber - er der nogle der kan huske disse Maja-sæber?

Jeg gav hende dem altid i julegave, da jeg var barn. Hun elskede dem. Hun nænnede bare ikke rigtig at bruge dem. De lå i en stærkt duftende skuffe (på håndvasken i badeværelset lå en lille, ussel gnalling af en sæbe). I et skab lå en dejlig, ny frottebadekåbe (bag døren i badeværelset hang den gamle las, hun brugte) en dejlig ny og ubrugt dyne (den arvede jeg), på sengen en mølædt gammel sag. Sådan var det hele vejen igennem. Alt det julepapir, hun hvert år vrissende reddede fra den sorte skraldesæk, fandt vi pænt glattet og klar til brug.
Sådan var min farmor. Og måske er det arveligt? Jeg har et andet skab. Ja faktisk flere - heldigvis. Dette andet skab er mit nødlager. Der er tonsvis af tandpasta, hårshampoo, vatpinde, diverse Niveaprodukter, bodylotion, bodyshampoo, vaskepulver o.lign. Alt købt på tilbud, for som min mor siger: "Det spiser jo ikke brød..."
Sjovt nok kan vi godt løbe tør for Tampax og toiletpapir. Og kartofler og pasta og kød og mælk...
Men alt det andet har vi altid masser af! For man ved jo aldrig.
Gud ved om det er et tegn - at jeg lige har købt Karen Kingstons "Ryd op i dit rod"


Vi skal vist alligevel til det der med madplaner og planlægning - orker ikke flytte alt det mad, når vi engang skal flytte igen...
Og måske skulle jeg lige kigge efter, og se om jeg kan finde den bog i en af alle bogbunkerne?

2 kommentarer :

  1. Jeg synes du skal lave en Giveaway!! Evt. en betal for porto og du sender gladeligt... Eller også bare give det væk til nogen du ved får det brugt. Jeg lover dig at du ikke kun får god funky sway men også en god samvittighed :D

    Christianwjensen.com

    eksamensoverspringshandling nr. 24 ... i dag

    SvarSlet
  2. Hej Christian
    Tak for din gode idé, jeg kan oplyse at jeg i dag har brugt BBQ marinade halløj til kyllingen inden grillen :-)

    SvarSlet

LinkWithin

Follow Frk. Bogorm