søndag den 15. maj 2011

Vinter i Madrid, boganmeldelse




C.J. Sansom "Vinter i Madrid"


Så blev jeg endelig færdig med bogen. Ikke endelig færdig som i "øj, hvor er jeg glad for den bog endelig er slut", men bare fordi jeg synes jeg var længe om at læse den. Men ok, den er også på 687 sider...
Det er en rigtig god roman. Jeg er egentlig ikke så meget til historiske romaner, men har på det sidste kastet mig (med stor succes) over et par stykker, og agter nu at blive ved.
   Som titlen antyder foregår hovedparten af bogen i Madrid, i 1931 og 1940.
Hovedpersonen er Harry Brett der som forældreløs vokser op på skolen Rockwood, hvor han møder Sandy og Bernie.
Under den spanske borgerkrig rejser melder Bernie sig ind i kommunistpartiet og rejser til Spanien for at kæmpe. Der møder han Barbara, med hvem han har et stormfuldt forhold - indtil han må i kamp igen og bliver meldt savnet og formodes dræbt. Barbara går i spåner, og er et let offer for den dominerende Sandy, der i Madrid tager hende under sine vinger. 
Harry kommer igen til Madrid, officielt som tolk på den engelske ambassade, men i virkeligheden er han spion, og meningen er at han skal udspionere Sandy.
Jeg vil ikke afsløre for meget her, men der er beretninger om fangelejre, forholdene i Spanien under Borgerkrigen og under Franco. Jeg havde nogengange lidt besvær med at holde styr på den politiske del af det hele, men det er måske bare fordi, jeg ikke ved så pokkers meget om Spanien.
En rørende kærlighedshistorie, om god og dårlig kærlighed, kærlighed til fædreland og kvinder. Og hengivenhed mænd imellem.
Jeg kan absolut anbefale denne bog, som er utrolig spændende og godt skrevet!



Ingen kommentarer :

Send en kommentar

LinkWithin

Follow Frk. Bogorm