torsdag den 5. maj 2011

Måneskin i Odessa - chicklitt med kant og indhold

Jeg har næsten lige læst Janet Skeslien Charles' bog "Måneskin i Odessa".

Simpelthen en fantastisk medrivende roman, om unge Daria, der p.g.a. sit gode engelsk, får et velbetalt job hos et israelsk shippingfirma. Der er bare lige det, at chefen forventer gentjenester... af den ret så ufede slags.
Men Daria har ben i næsen og undgår behændigt chefens tilnærmelser
Hun pudser nemlig sin veninde Olga på ham. Olga vil - som så mange andre i Odessa - nemlig gøre alt for penge... Desværre har Daria ikke forudset at Olga nærmest får skubbet hende af pinden.
Så Daria må finde et andet job, for at forsørge sig selv og bedstemoderen. Hun bliver tolk i  dating-bureauet "Sovjetunioner", hvor liderlige og kærlighedshungrende vestlige og amerikanske mænd søger at købe tryghedssøgende og villige ukrainske kvinder.
Forfatteren har selv i en årrække boet i Odessa, og jeg følte virkelig, jeg lærte byen at kende ved at læse denne bog.
Den er supergodt skrevet, humoristisk og sjov - men under overfladen lurer alvoren. Og mange kvinder ender i USA, hvor de fleste må sande, at Beatles havde ret da de sang "can't buy me love"... Tragisk. Tragikomisk, sjov, alvorlig, fantastisk.
Læs den, både hvis du er til chicklitt og også selv om du ikke er!
En af de bedste jeg har læst længe - og jeg læser mange! God fornøjelse:-)

Ingen kommentarer :

Send en kommentar

LinkWithin

Follow Frk. Bogorm